sluisbewust

Ik ben al op duizend verschillende manieren over de sluis tussen mijn dorp en de rest van de wereld gereden. Ik weet niet wanneer het precies begonnen is maar op de sluis peil ik behalve mijn snelheid – daar hangt zo’n elektronische meter – altijd ook mijn gemoed en beneem mij dan. Je kan – een kleine greep – relaxed, hoopvol, verdrietig, boos, blij en zelfs in extase de sluis passeren. En voor alle anderen, die voor of na jou hetzelfde doen, geldt dat ook.

Dit vind ik fascinerend. Over de sluis rijden is een schijnbaar betekenisloze actie. Zonder oorzaak of gevolg, behalve dat je ergens vandaan kwam en ergens anders uitkomt. Iedereen kan het en doet het. Op het moment dat je over de sluis rijdt is er geen enkel probleem dat om een directe oplossing vraagt, tenzij op de achterbank iemand zich verslikt. De sluis passeren geeft geen enkele aanleiding tot grote vreugde of verdriet. Over de sluis rijden is een neutrale bezigheid en toch rijdt iedereen op een andere manier over de sluis. Onbewust.

Over een half uurtje rijd ik naar mijn werk. Lekker over de sluis met op dat moment even niets in mijn hoofd behalve die actie.

About doorzwemmen, Suiker

Ogen en oren zijn er niet voor niets. En een pen is om mee op te schrijven. Ja?
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

10 Responses to sluisbewust

  1. Annet says:

    Fraai proza……

  2. Ja, alles goed en wel, maar de sluis heen ging prima vandaag. Ben alleen nooit teruggereden. Auto dood in Den Bosch…

    dank, Annet!

  3. Je gaat toch anders denken over een sluis

  4. Gus Bolden says:

    Maarrrrr….hoe zit het met de sluiswachter, hm? 🙂

  5. Annet says:

    waardeloos Suiker….ik denk aan je…..

  6. Marjelle says:

    Mooie titel ook, Suiker. 😉
    Wel jammer van de auto, geeft-ie weer tekenen van leven inmiddels?

  7. hoi! Ja… mijn auto spookt soms. Is iets met een willekeurige startmotor. Soms is ie dood, en dan de volgende dag doet ie het gewoon weer. Althans, dat is mij nu twee keer overkomen met een tussentijd van een maand of vier. Misschien went het nog 🙂

    Gus, geen sluiswachter daar, denk ik, maar ik let er nooit op he 😉

    allen: dank!

  8. svara says:

    prachtig beeld voor bewust zijn in het moment

  9. Marjelle says:

    Kwam kijken of er een nieuw blog was, Suiker, maar ik ga weer een blogje om. 😉

  10. Ik (brom-) fietste vroeger tussen mijn 12e en 20e levenjaar altijd over de van Harinxmabrug. Sommige dagen kwam er dan hetzelfde schip voorbij. Dan dacht ik altijd “alles is nog in orde met mijn schip”. Op zekere dag ben ik zelfs in de krant gaan kijken onder de rubriek “Waar zijn de schepen” waar op aarde het zich bevond.
    Een zelfde rare en ingewikkelde manier om te kijken waar jezelf was ?

    Hartegroet,
    Simen Vrederat

Leave a comment